Program
Interpreti
Galerie
Média

Září 2017
123
4
J. Brahms – Německé requiem
4.09.2017 19:00
Ostrava, Katedrála Božského Spasitele

5
Roman Patočka a jeho přátelé
5.09.2017 18:00
Dětmarovice, kostel sv. Maří Magdalény

6
W. A. Mozart - Requiem
6.09.2017 17:00
Ostrava, kostel Panny Marie Královny

Roman Patočka a jeho přátelé
6.09.2017 18:00
Velká Polom, kostel sv. Václava

7
Pärt - Liszt
7.09.2017 18:00
Ostrava, Evangelický Kristův kostel

J. S. Bach a jeho synové
7.09.2017 18:00
Dolní Benešov, kostel sv. Martina

8
J. S. Bach a jeho synové
8.09.2017 18:00
Ostrava, kostel sv. Jakuba Staršího

9
Mozart, Dvořák - dechové serenády
9.09.2017 18:00
Ostrava, Husův sbor

10
J. S. Bach – G. Ph. Telemann
10.09.2017 15:00
Hlučín, kostel sv. Jana Křtitele

J. D. Zelenka – Psalmi Vespertini II.
10.09.2017 17:00
Ostrava, kostel Krista Krále

Mozart, Dvořák – dechové serenády
10.09.2017 17:00
Bílovec, kostel sv. Mikuláše

11
J.S.Bach - G. Ph. Telemann
11.09.2017 18:00
Bystřice, Evangelický kostel SCEAV

1213
Členové Škampova kvarteta
13.09.2017 18:00
Zlín, Kostel Panny Marie

Nebeská růže – raně barokní hudba vratislavského archivu
13.09.2017 18:00
Ostrava, kostel sv. Václava

14
Mozart, Haydn, Ryba - flétnové kvartety
14.09.2017 18:00
Paskov, kostel sv. Vavřince

15
Jakub Jan Ryba – Stabat Mater
15.09.2017 18:00
Frýdek-Místek, kostel sv. Jana a Pavla

Mozart – Beethoven / Yoo – Jamník – Koenig
15.09.2017 19:00
Opava, kostel sv. Václava

16
Jakub Jan Ryba – Stabat Mater
16.09.2017 18:00
Ostrava, kostel Panny Marie Královny

17
Koncert k 500. výročí publikace Lutherových 95 tezí
17.09.2017 17:00
Český Těšín, Evangelický kostel SCEAV Na Nivách

Houslový recitál Esther Yoo
17.09.2017 18:00
Ostrava, Evangelický Kristův kostel

18
Dan Bárta, Robert Balzar trio & Filharmonie Brno
18.09.2017 19:00
Ostrava, Evangelický Kristův kostel

19
Francouzská barokní hudba
19.09.2017 18:00
Orlová, kostel Narození Panny Marie

Dvořák, Brahms – smyčcová sexteta
19.09.2017 19:30
Ostrava, kostel sv. Mikuláše

20
Dvořák, Brahms – smyčcová sexteta
20.09.2017 18:00
Frýdlant nad Ostravicí, kostel sv. Bartoloměje

Francouzská barokní hudba
20.09.2017 18:00
Rychvald, Husův sbor

21
J. S. Bach – Goldbergovské variace
21.09.2017 18:00
Ostrava, kostel sv. Ducha

22
Vivaldi, Piazzolla – Osm ročních období
22.09.2017 18:00
Jablunkov, kostel Božího Těla

23
Beethoven – Bruch
23.09.2017 18:00
Ostrava, kostel sv. Cyrila a Metoděje

Vivaldi, Piazzolla – Osm ročních období
23.09.2017 18:30
Albrechtice u Č. Těšína, Farní kostel svatých apoštolů Petra a Pavla

24
Duchovní i světská hudba doby Karla IV.
24.09.2017 17:00
Sudice, kostel sv. Jana Křtitele

Vivaldi, Piazzolla – Osm ročních období
24.09.2017 17:00
Kopřivnice, kostel sv. Bartoloměje

25
Duchovní i světská hudba doby Karla IV.
25.09.2017 18:00
Třinec, Evangelický kostel SCEAV

J. S. Bach – Violoncellové sonáty
25.09.2017 19:00
Bruntál, Evangelický kostel

26
Ostrava Youth Orchestra – G. Rossini
26.09.2017 18:00
Ostrava, kostel Panny Marie Královny

Labyrint Lásky
26.09.2017 18:00
Ostrava, kostel sv. Jana Nepomuckého

2728
H. Berlioz – Dětství Ježíšovo
28.09.2017 17:00
Ostrava, kostel Panny Marie Královny

2930


Říjen 2017
1
2345678
Rejchovo kvarteto
8.10.2017 15:00
Ostrava, kostel Nanebevzetí Panny Marie

Reichovo kvarteto
8.10.2017 18:00
Frýdek-Místek, kostel sv. Jakuba

9101112131415
Stadlerovo klarinetové kvarteto
15.10.2017 15:00
Jablunkov, kostel Božího Těla

Pavel Kohout
15.10.2017 18:00
Ostrava, kostel sv. Václava

16171819202122
23242526272829
COLLEGIUM MARIANUM
29.10.2017 18:00
Ostrava, kostel sv. Ducha

3031


K dnešnímu dni
jsme pro Vás
zrealizovali
676
koncertů

Schola Gregoriana Pragensis / Maiestas Dei





Program:
Maiestas Dei

MAIESTAS DEI
STŘEDOVĚKÁ POLYFONIE V DÍLE PETRA WILHELMI DE GRUDENCZ

BOŽÍ MAJESTÁT
P. W. de Grudencz: Moteto Veni vere - Pneuma - Paraclito - Dator (Přijď, pravý osvětiteli...)
P. W. de Grudencz: Kyrie Fons bonitatis (Pane, prameni dobroty...)
Gloria in excelsis Deo (Sláva na výsostech Bohu...)
P. W. de Grudencz: Bohu svému, Králi nebeskému

BOŽÍ NAROZENÍ
Introitus Puer natus est (Chlapec se nám narodil...)
Anonym (před 1500): Cantio Nobis est natus hodie (Dnes se nám narodil Král slávy...)
P. W. de Grudencz: Moteto Pán Ježíš narozený - Tři králové - Zdávna prorokové
Lectio evangelii Factum est cum baptizaretur (A stalo se, když byl pokřtěn...)
P. W. de Grudencz: Moteto Preconia etroclyta (Jásavým zpěvem i tancem...)

MARIA, KRÁLOVNA A POMOCNICE
Antiphona Nigra sum (Jsem černá, ale nádherná...)
P. W. de Grudencz: Presidiorum erogatrix (Vyprošovatelko záštity...)
P. W. de Grudencz: Prelustri elucencia (Přejasnou září vykoupena...)
Tractus Laus tibi Christe filio (Chvála tobě, Kriste...)
P. W. de Grudencz: Plaude euge Theotocos (Zaplesej znamenitě Bohorodičko!)

SVĚTCI PŘED BOŽÍM MAJESTÁTEM
Guillaume Dufay: Hymnus Urbs beata Jerusalem (Blažené město Jeruzalém...)
SVATÁ DOROTA
Antiphona Nil territa supplicio (Nic se nedala zastrašit mučením...)
P. W. de Grudencz: Moteto Prefulcitam expolitam (Jasem ozdobenou...)
SVATÝ MARTIN
P. W. de Grudencz: Moteto Presulis eminenciam (Biskupovu výjimečnost...)
Sequentia Sacerdotem Christi Martinum (Kristova kněze Martina...)
P. W. de Grudencz: Rotulum Presulem ephebeatum (Přeblaženého biskupa...)

Schola Gregoriana Pragensis:
Hasan El-Dunia, Ondřej Maňour, Michal Medek, Martin Prokeš,
Stanislav Předota, Marek Šulc, Matouš Vlčinský
umělecký vedoucí - David Eben


Slovo k programu
Dějiny duchovní hudby středověku nejsou lemovány konkrétními jmény skladatelů, jak tomu je v dobách novějších. To ovšem neznamená, že by snad středověk takové osobnosti neměl. V této epoše je účelem hudební tvorby především služba Bohu a liturgii. Proto jsou zpěvy gregoriánského chorálu až na výjimky anonymní, tváře tvůrců jsou zcela vědomě skryty pod kapucemi mnišských kuten. Osobnost skladatele vystupuje výrazněji do popředí teprve s rozvojem vícehlasu. Jména jako Perotinus, Landini, Machaut se vynořují náhle z anonymity jako milníky hudebního vývoje.
V našem středoevropském prostředí se zmínky o hudebních tvůrcích objevují až na sklonku středověku. Málokdy je však možno se opřít o tak jednoznačné svědectví o autorství, jako je tomu v případě Petra Wilhelmi de Grudencz. Tento výrazný zjev na pomezí středověku a renesance se totiž podepsal do svých skladeb originálním způsobem, tzv. akrostichem: první písmena slov textu dají dohromady jméno Petrus, v jednom motetu nalezneme zašifrované jeho jméno v úplnosti.
Tento typ podpisu ovšem nebyl zárukou, že jméno Petrus Wilhelmi de Grudencz setrvá navždy v tradici hudebních dějin. Na rozdíl od jeho díla, které znělo přinejmenším z českých a slezských kůrů ještě na počátku 17. století, jméno autora se postupem času zapomnělo. Bylo nutno počkat až do 70. let 20. století, kdy muzikolog Jaromír Černý dokázal rozluštit skrytý podpis Petrův v jeho skladbách. Začal tak pozoruhodný detektivní příběh, v němž se postupně rozkrývá život a dílo jedné z nejvýznamnějších skladatelských osobností 15. století.
Uveďme ve stručnosti hlavní biografické údaje. Petrus Wilhelmi se narodil roku 1392 v Grudziąci (blízko polské Toruně), studoval na univerzitě v Krakově, kde dosáhl v roce 1430 magisterského gradu. Ve 40. letech 15. století vstoupil do služeb císaře Fridricha III. V souvislosti s císařským dvorem je jmenován jako Friderici imperatoris cappellanus - tj. kaplan císaře Fridricha, což mohlo zahrnovat i činnost hudební. V roce 1452 je doložen jeho pobyt v Římě, kam doputoval nejspíše opět jako člen císařova doprovodu. Pak se Petrova stopa v archiváliích ztrácí.
Dvě z jeho skladeb mohou jeho životopis zajímavě doplnit. Je to jednak text písně Pontifices ecclesiarum (dochována bohužel bez notace), která vyzývá k podpoře Basilejského koncilu (1431-1449). Vznikla nejspíše na objednávku některé z vůdčích osobností koncilu. Není vyloučeno, že se Petrus pohyboval v blízkosti tohoto významného církevního jednání, kde při bohoslužbách zazněla též nejedna z novinek současné polyfonní produkce.
Další stopou pro lokalizaci jeho působení na sklonku jeho života by mohlo být moteto Probitate - Ploditando. Text moteta zesměšňuje jistého Andrease Rittera, nechvalně známého syna rektora školy v polské Zelené Hoře (ca. 60.-70. léta 15. století). Pokud předpokládáme, že se Petrus s Ritterovým hrubiánstvím setkal osobně, znamenalo by to, že se v pokročilejším věku vrátil do země, kde se narodil.
Určitou hádankou zůstává vztah Petra Wilhelmi k českým zemím. Přestože nemáme žádný historický doklad Petrova pobytu v Čechách, více než dvě třetiny jeho díla je zachyceno právě v českých pramenech. Můžeme se domnívat, že Petrus během svého rozličného křižování střední Evropou zabrousil i do našich končin a výrazně obohatil zdejší hudební repertoár.
Jak bychom mohli nejlépe charakterizovat dílo Petra Wilhelmi de Grudencz? Je jistě osobností na pomezí dvou epoch - s určitou nadsázkou bychom mohli říci: "jeho nohy jsou ještě ve středověku, ale hlava již v renesanci". Východiskem pro jeho tvorbu je středověký vícehlas střední Evropy, ten je však u Petra prodchnut zvláštní osobitostí a inovován prvky soudobé polyfonie. Řada kompozic připomíná zpěvnou libozvučností rané dílo Guillauma Dufaye. Občas Petrus zaujme překvapivým vtipem, jako například ve svatomartinské písni Presulis eminenciam, kde zvukomalebné "kejhání" evokuje tradiční pokrm na svátek sv. Martina - husu.
Z formálního hlediska nalezneme v díle Petra Wilhelmi zejména vícehlasé písně a středověká moteta, kde každý z hlasů má svůj vlastní odlišný text. Zvláštností je rotulum Presulem ephebeatum, které je vynotováno jako jediná souvislá melodie a zpívá se na způsob čtyřhlasého kánonu.
Petrovy skladby přirozeně nezněly ve "vzduchoprázdnu", ale byly integrovány jako součást dobového repertoáru. Tento rámec odráží i stavba programu, kde vedle kompozic Petra Wilhelmi zazní chorální zpěvy pozdního středověku i ukázka z tvorby jeho současníka Guillauma Dufaye.
Přestože Petrus Wilhelmi žil dlouhá léta ve stínu císařského majestátu Fridricha III., byl současně klerikem a jeho tvorba míří jednoznačně k hodnotám nejvyšším: k majestátu Božímu.

Vstupné:
100,- Kč Jednotné

Adresa:
kostel sv. Jana Křtitele / Church of St. John the Baptist
Hlučín, ŘKF Hlučín, Farní 7/284 [49°53'45.316"N, 18°11'9.757"E]



Informační centrum Hlučín
Zámecká 4, 748 01 Hlučín
Tel: 595 041 617
Email: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Web: www.info.hlucin.com
po - pá   8:30–12, 13–17
so - ne   9–11:30, 14–17

Změna programu a umělců je vyhrazena.