Martin Gurbaľ
bas (Slovensko)
Charismatický basista Martin Gurbaľ pochází z východního Slovenska. V letech 1991–97 studoval na konzervatoři v Košicích u Ľudmily Šomorjaiové a později sólový zpěv na Ostravské univerzitě v Ostravě, kde od roku 2015 také vyučuje. Již za studií na konzervatoři se stal absolutním vítězem Mezinárodní soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech (1996) a později získal druhou cenu v soutěži Mikuláše Schneidera-Trnavského i v soutěži Lucie Popp v Bratislavě.
Nejprve byl sólistou opery v Košicích (1995–2001), odkud přešel do angažmá v opeře Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. Stal se pravidelným hostem Národního divadla v Praze a v Brně, Slovenského národního divadla a dalších významných českých, slovenských a polských operních domů. Specializuje se na dílo Giuseppa Verdiho, Antonína Dvořáka a Leoše Janáčka.
Ztvárnil zásadní basové role tradičního světového operního repertoáru – Prince Gremina (Čajkovský: Evžen Oněgin), Jindřicha VIII. a Dona Pasquala (Donizetti: Anna Bolena a Don Pasquale), Méphistophéla a Bratra Laurenta (Gounod: Faust a Romeo a Julie), Mozartova Bartola a Hraběte Almavivu (Figarova svatba), Dona Giovanniho, dále Guglieima a Dona Alfonsa (Cos? fan tutte), Publia (La clemenza di Tito) a Sarastra (Kouzelná flétna); Geronta di Ravoira, Collina a Timura (Puccini: Manon Lescaut, Bohéma a Turandot), Basilia a Mustafy (Rossini: Lazebník sevillský a Italka v Alžíru), Claudia (Thomas: Hamlet) a Hermanna (Wagner: Tannhäuser). V operách Giuseppa Verdiho exceloval v roli Zachariáše (Nabucco) či Ramfise (Aida), zhostil se však i rolí Dona Ruye Gomeze de Silva (Ernani), Banqua (Macbeth), Ferranda (Trubadúr), Jeana Procidy (Sicilské nešpory), Padreho Guardiana (Síla osudu) či Inkvizitora (Don Carlos).
V přelomových operních dílech 20. století ztělesnil Modrovouse (Bartók: Modrovousův hrad), Collatina a Thésea (Britten: Zneuctění Lukrécie a Sen noci svatojánské), Obchodníka se zlatem (Hindemith: Cardillac), Inkvizitora (Prokofjev: Ohnivý anděl) a Truffaldina (Richard Strauss: Ariadna na Naxu).
V rámci českého operního repertoáru nejčastěji představuje Vodníka (Dvořák: Rusalka) a také Kecala (Smetana: Prodaná nevěsta). Ztvárnil také role Hydraota (Dvořák: Armida), Janáčkova Rychtáře (Její pastorkyňa), Sakristána u sv. Víta / Lunobora / Domšíka od Zvonu (Výlety páně Broučkovy), Dikoje (Káťa Kabanová), Revírníka (Příhody lišky Bystroušky), Advokáta dr. Kolenatého (Věc Makropulos), Grigorise a Markýze di Forlimpopoliho (Martinů: Řecké pašije a Mirandolina) nebo Smetanova Kmeta (Braniboři v Čechách).
Mimo operní se věnuje také koncertní činnosti, kdy vystupoval i pod taktovkami prestižních českých dirigentů Jiřího Bělohlávka, Tomáše Hanuse, Tomáše Netopila a Jakuba Hrůši.
V několika operních domech a koncertních síních Evropy účinkoval v Haydnově Stvoření, Berliozově Faustově prokletí, Dvořákově Stabat Mater, Te Deu, Requiem a Biblických písních, Verdiho Requiem, Janáčkově Glagolské mši (také v opeře ve Florencii) či v písňových cyklech autorů období romantismu. Spolupracoval s Českou a Slovenskou filharmonií, Orchestrem Giuseppa Verdiho v Miláně (Verdiho Requiem) a symfonickými orchestry maďarské Budapeště, dánského Odense a švédského Göteborgu či Litevským národním symfonickým orchestrem a Tokijským metropolitním symfonickým orchestrem.
Je častým hostem Mezinárodního operního a divadelního festivalu Janáček Brno (2010 a 2014: Výlety páně Broučkovy, 2012: Káťa Kabanová), vystoupil také na Operním festivalu v Miškolci (Bartók + Verdi, 2001) a OPA Pisa – Anima Mundi (Dvořákova Svatá Ludmila, září 2016). Pro společnost BBC nahrál roli Revírníka pro českou verzi animovaných Příhod lišky Bystroušky Leoše Janáčka. Philharmonia a s orchestry v Krakově, Katovicích, Miškolci a Budapešti. Mimo České republiky a Slovenska často koncertuje v Polsku, Maďarsku, Německu, Rakousku, Švýcarsku, Velké Británii, Lotyšsku a na Maltě. Jeho koncertní repertoár zahrnuje především díla W. A. Mozarta, J. Haydna, ale i A. Dvořáka (Stabat mater, Te Deum i Requiem), G. Verdiho (Requiem), P. Mascagniho (Messa di Gloria) nebo L. Janáčka (Glagolská mše). Mimo to vystupuje i v písňových cyklech romantických autorů. Za roli Dona Giovanniho získal nominaci na Cenu Thálie za rok 2007
Nejprve byl sólistou opery v Košicích (1995–2001), odkud přešel do angažmá v opeře Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. Stal se pravidelným hostem Národního divadla v Praze a v Brně, Slovenského národního divadla a dalších významných českých, slovenských a polských operních domů. Specializuje se na dílo Giuseppa Verdiho, Antonína Dvořáka a Leoše Janáčka.
Ztvárnil zásadní basové role tradičního světového operního repertoáru – Prince Gremina (Čajkovský: Evžen Oněgin), Jindřicha VIII. a Dona Pasquala (Donizetti: Anna Bolena a Don Pasquale), Méphistophéla a Bratra Laurenta (Gounod: Faust a Romeo a Julie), Mozartova Bartola a Hraběte Almavivu (Figarova svatba), Dona Giovanniho, dále Guglieima a Dona Alfonsa (Cos? fan tutte), Publia (La clemenza di Tito) a Sarastra (Kouzelná flétna); Geronta di Ravoira, Collina a Timura (Puccini: Manon Lescaut, Bohéma a Turandot), Basilia a Mustafy (Rossini: Lazebník sevillský a Italka v Alžíru), Claudia (Thomas: Hamlet) a Hermanna (Wagner: Tannhäuser). V operách Giuseppa Verdiho exceloval v roli Zachariáše (Nabucco) či Ramfise (Aida), zhostil se však i rolí Dona Ruye Gomeze de Silva (Ernani), Banqua (Macbeth), Ferranda (Trubadúr), Jeana Procidy (Sicilské nešpory), Padreho Guardiana (Síla osudu) či Inkvizitora (Don Carlos).
V přelomových operních dílech 20. století ztělesnil Modrovouse (Bartók: Modrovousův hrad), Collatina a Thésea (Britten: Zneuctění Lukrécie a Sen noci svatojánské), Obchodníka se zlatem (Hindemith: Cardillac), Inkvizitora (Prokofjev: Ohnivý anděl) a Truffaldina (Richard Strauss: Ariadna na Naxu).
V rámci českého operního repertoáru nejčastěji představuje Vodníka (Dvořák: Rusalka) a také Kecala (Smetana: Prodaná nevěsta). Ztvárnil také role Hydraota (Dvořák: Armida), Janáčkova Rychtáře (Její pastorkyňa), Sakristána u sv. Víta / Lunobora / Domšíka od Zvonu (Výlety páně Broučkovy), Dikoje (Káťa Kabanová), Revírníka (Příhody lišky Bystroušky), Advokáta dr. Kolenatého (Věc Makropulos), Grigorise a Markýze di Forlimpopoliho (Martinů: Řecké pašije a Mirandolina) nebo Smetanova Kmeta (Braniboři v Čechách).
Mimo operní se věnuje také koncertní činnosti, kdy vystupoval i pod taktovkami prestižních českých dirigentů Jiřího Bělohlávka, Tomáše Hanuse, Tomáše Netopila a Jakuba Hrůši.
V několika operních domech a koncertních síních Evropy účinkoval v Haydnově Stvoření, Berliozově Faustově prokletí, Dvořákově Stabat Mater, Te Deu, Requiem a Biblických písních, Verdiho Requiem, Janáčkově Glagolské mši (také v opeře ve Florencii) či v písňových cyklech autorů období romantismu. Spolupracoval s Českou a Slovenskou filharmonií, Orchestrem Giuseppa Verdiho v Miláně (Verdiho Requiem) a symfonickými orchestry maďarské Budapeště, dánského Odense a švédského Göteborgu či Litevským národním symfonickým orchestrem a Tokijským metropolitním symfonickým orchestrem.
Je častým hostem Mezinárodního operního a divadelního festivalu Janáček Brno (2010 a 2014: Výlety páně Broučkovy, 2012: Káťa Kabanová), vystoupil také na Operním festivalu v Miškolci (Bartók + Verdi, 2001) a OPA Pisa – Anima Mundi (Dvořákova Svatá Ludmila, září 2016). Pro společnost BBC nahrál roli Revírníka pro českou verzi animovaných Příhod lišky Bystroušky Leoše Janáčka. Philharmonia a s orchestry v Krakově, Katovicích, Miškolci a Budapešti. Mimo České republiky a Slovenska často koncertuje v Polsku, Maďarsku, Německu, Rakousku, Švýcarsku, Velké Británii, Lotyšsku a na Maltě. Jeho koncertní repertoár zahrnuje především díla W. A. Mozarta, J. Haydna, ale i A. Dvořáka (Stabat mater, Te Deum i Requiem), G. Verdiho (Requiem), P. Mascagniho (Messa di Gloria) nebo L. Janáčka (Glagolská mše). Mimo to vystupuje i v písňových cyklech romantických autorů. Za roli Dona Giovanniho získal nominaci na Cenu Thálie za rok 2007
Interpret vystupuje v letošním roce na těchto koncertech:
So 23.9. 18:00 - Beethoven – Bruch / kostel sv. Cyrila a Metoděje, Ostrava
Čt 28.9. 17:00 - H. Berlioz – Dětství Ježíšovo / kostel Panny Marie Královny, Ostrava