Frédéric Caton
baryton (Francie)
Frédéric Caton začal studovat zpěv na konzervatoři v Nice a později pokračoval na hudební škole Centre de Musique Baroque de Versailles. Po studiu se stal členem Národní opery v Lyonu, kde se poprvé připojil k Atelier Lyrique. V průběhu čtyř let zde ztvárnil mnoho rolí, mezi jinými např. roli Colline v opeře La Boh?me, Mnicha v Don Carlo, Sarastra a Ptáčníka v Kouzelné flétně (Die Zauberflöte), Bartola ve Figarově svatbě (Le Nozze di Figaro), Dona Fernanda ve Fidelio a další.
Od té doby často a po mnoho let spolupracoval se souborem Solistes de Lyon Bernarda Tétua na různých operních představeních: Petite Messe solenelle (Rossini) v Benátkách, Requiem (Mozart) na festivalu Nuits de Fourvi?res a Stabat Mater (Dvořák, Haydn). S barokním souborem dirigenta Williama Christie, Les Arts Florissant, zpíval roli Achise v opeře David et Jonathas v Aix-en-Provence, Edinburgu, Caen, Paříži (Opéra-Comique) a na Brooklynské hudební akademii v New Yorku. S Les Talents Lyriques zpíval v Mater Dolorosa v Ambronay, v Platée pak v Rhenanské národní opeře a ve Phaëtonu v Lausannské opeře ... Vystupoval také pod taktovkou Emmanuelle Haima jako Jupiter v opeře Castor & Pollux.
Frédéric Caton je pravidelným hostem na světově proslulých operních scénách a spolupracuje s mnoha uznávanými dirigenty a divadelními režiséry, mezi jinými například s Kentem Naganem na opeře Werther ve Vídni a v Londýně, La Damnation de Faust ve Frankfurtu, Carmen v Tokiu a na L'Amour des Trois Oranges na festivalu v italské Ravenně (tento kus byl nedávno uveden také v Dijonu v režii Pascala Verrota). Frédéric se účastní také Salzburgského festivalu, kde zpíval v Pelléas a Mélisande, Katia Kabanova, Les Troyens a Le Nozze di Figaro (produkce, která byla znovu uvedena v Paříži v roce 2005 a 2006). Zpíval dále v amsterdamském Concertgebouw v L'Enfance du Christ (Berlioz) a Saint François d'Assise (Messiaen), v bruselské La Monnaie v Alceste (Lully), Les Huguenots (Meyerbeer) a Edipe (Enescu). Na festivalu v Edinburgu vystoupil v Saint François d'Assise, ve známém barcelonském operním domě Liceu v Katia Kabanova, v ženevském Grand Théâtre v Les Troyens, v osacké Opeře v Cendrillon (Massenet), v Saka? Opera v Roméo a Juliette (Gounod) a také v římské Accademia Santa Cecilia a v londýnské Royal Albert Hall (v opeře Vilém Tell v roli Melchtala). V Lipsku účinkoval v L'Enfance du Christ a v Bulharsku v Catelově Les Bayad?res.
V průběhu své kariéry Frédéric Caton zpíval jako host v Opéra National de Lyon, na festivalu Aix-en-Provence a v toulouském Capitole ve Figarově svatbě; dále také v operním domě v Angers-Nantes v Les Dialogues des Carmélites, Pelléas et Mélisande, Traviata, Tosca, Jenufa, Mahagonny, Le Nez; v Capitole a v Théâtre du Châtelet v Gianni Schicchi a Medee. Účinkoval také v Rigolettu (v roli Sparafucile a Monterone) v Besançonově Théâtre Musical; v operách Carmen a Tosca v Marseillské Opeře a v díle Traviata na operní scéně v Saint-Etienne. Frédéric hrál mj. postavu Kuna v Der Freischütz v Limoges, Escamillo v Carmen v doprovodu Symfonického orchestru Lyon-Villeurbanne. Zpívá role Prince z Moroka a Doge v Kupci benátském v Saint-Etienne Opera. V neposlední řadě byl vítán publikem v koncertním sále v Lyonu, kde zpíval v Rossiniho Stabat Mater.
Frédérica Catona můžeme slyšet na mnoha hudebních nahrávkách, z nichž je možno zmínit L'Enfance du Christ za doprovodu ansámblu La Chappelle Royale a pod taktovkou Philippe Herreweghea (Harmonia Mundi), dále se také objevil v osmi scénách Berliozova Fausta pod taktovkou japonského dirigenta Yutako Sado (Erato) nebo v nádherném projektu Mozartovy Noci v režii Gilles Thomé s názvem Une soirée chez les Jacquins (label Zig Zag Territories). Pod vedením amerického dirigenta Kenta Nagana (Erato) účinkoval také v operách Werther (Massenet), La Damnation de Faust - Faustovo prokletí (Berlioz) a v Busoniho opeře Doktor Faust (který získal cenu Grammy). K dalším jeho počinům patří role Melchtala v opeře Vilém Tell v režii Antonia Pappana (EMI) a zpíval i v opeře Phaëton se souborem Les Talens Lyriques (Aparté). Vystoupil také v roli Křesťana ve filmové verzi Stravinského baletu Svatba (Les Noces), kterou režíroval Philippe Béziat.
Od té doby často a po mnoho let spolupracoval se souborem Solistes de Lyon Bernarda Tétua na různých operních představeních: Petite Messe solenelle (Rossini) v Benátkách, Requiem (Mozart) na festivalu Nuits de Fourvi?res a Stabat Mater (Dvořák, Haydn). S barokním souborem dirigenta Williama Christie, Les Arts Florissant, zpíval roli Achise v opeře David et Jonathas v Aix-en-Provence, Edinburgu, Caen, Paříži (Opéra-Comique) a na Brooklynské hudební akademii v New Yorku. S Les Talents Lyriques zpíval v Mater Dolorosa v Ambronay, v Platée pak v Rhenanské národní opeře a ve Phaëtonu v Lausannské opeře ... Vystupoval také pod taktovkou Emmanuelle Haima jako Jupiter v opeře Castor & Pollux.
Frédéric Caton je pravidelným hostem na světově proslulých operních scénách a spolupracuje s mnoha uznávanými dirigenty a divadelními režiséry, mezi jinými například s Kentem Naganem na opeře Werther ve Vídni a v Londýně, La Damnation de Faust ve Frankfurtu, Carmen v Tokiu a na L'Amour des Trois Oranges na festivalu v italské Ravenně (tento kus byl nedávno uveden také v Dijonu v režii Pascala Verrota). Frédéric se účastní také Salzburgského festivalu, kde zpíval v Pelléas a Mélisande, Katia Kabanova, Les Troyens a Le Nozze di Figaro (produkce, která byla znovu uvedena v Paříži v roce 2005 a 2006). Zpíval dále v amsterdamském Concertgebouw v L'Enfance du Christ (Berlioz) a Saint François d'Assise (Messiaen), v bruselské La Monnaie v Alceste (Lully), Les Huguenots (Meyerbeer) a Edipe (Enescu). Na festivalu v Edinburgu vystoupil v Saint François d'Assise, ve známém barcelonském operním domě Liceu v Katia Kabanova, v ženevském Grand Théâtre v Les Troyens, v osacké Opeře v Cendrillon (Massenet), v Saka? Opera v Roméo a Juliette (Gounod) a také v římské Accademia Santa Cecilia a v londýnské Royal Albert Hall (v opeře Vilém Tell v roli Melchtala). V Lipsku účinkoval v L'Enfance du Christ a v Bulharsku v Catelově Les Bayad?res.
V průběhu své kariéry Frédéric Caton zpíval jako host v Opéra National de Lyon, na festivalu Aix-en-Provence a v toulouském Capitole ve Figarově svatbě; dále také v operním domě v Angers-Nantes v Les Dialogues des Carmélites, Pelléas et Mélisande, Traviata, Tosca, Jenufa, Mahagonny, Le Nez; v Capitole a v Théâtre du Châtelet v Gianni Schicchi a Medee. Účinkoval také v Rigolettu (v roli Sparafucile a Monterone) v Besançonově Théâtre Musical; v operách Carmen a Tosca v Marseillské Opeře a v díle Traviata na operní scéně v Saint-Etienne. Frédéric hrál mj. postavu Kuna v Der Freischütz v Limoges, Escamillo v Carmen v doprovodu Symfonického orchestru Lyon-Villeurbanne. Zpívá role Prince z Moroka a Doge v Kupci benátském v Saint-Etienne Opera. V neposlední řadě byl vítán publikem v koncertním sále v Lyonu, kde zpíval v Rossiniho Stabat Mater.
Frédérica Catona můžeme slyšet na mnoha hudebních nahrávkách, z nichž je možno zmínit L'Enfance du Christ za doprovodu ansámblu La Chappelle Royale a pod taktovkou Philippe Herreweghea (Harmonia Mundi), dále se také objevil v osmi scénách Berliozova Fausta pod taktovkou japonského dirigenta Yutako Sado (Erato) nebo v nádherném projektu Mozartovy Noci v režii Gilles Thomé s názvem Une soirée chez les Jacquins (label Zig Zag Territories). Pod vedením amerického dirigenta Kenta Nagana (Erato) účinkoval také v operách Werther (Massenet), La Damnation de Faust - Faustovo prokletí (Berlioz) a v Busoniho opeře Doktor Faust (který získal cenu Grammy). K dalším jeho počinům patří role Melchtala v opeře Vilém Tell v režii Antonia Pappana (EMI) a zpíval i v opeře Phaëton se souborem Les Talens Lyriques (Aparté). Vystoupil také v roli Křesťana ve filmové verzi Stravinského baletu Svatba (Les Noces), kterou režíroval Philippe Béziat.
Interpret vystupuje v letošním roce na těchto koncertech:
Čt 28.9. 17:00 - H. Berlioz – Dětství Ježíšovo / kostel Panny Marie Královny, Ostrava