Capella Cracoviensis
(Polsko)
„Semper in altum“ je již řadu let vůdčím mottem souboru Capella Cracoviensis, jednoho z nejdynamičtěji se rozvíjejících souborů v Polsku, který se specializuje na interperaci staré hudby. Díky důsledné podpoře města Krakova může Capella Cracoviensis realizovat ambiciózní projekty nekompromisním způsobem a dosahovat nejvyšší umělecké úrovně při spolupráci s vynikajícími hudebníky obdobného zaměření. Capella Cracoviensis pravidelně vystupuje s umělci, jako jsou Vincent Dumestre (Le Po?me Harmonique), Fabio Bonizzoni (La Risonanza), Alessandro Moccia (Orchestre des Champs-Elysées), Andrew Parrott, Paul Goodwin a Ensemble Oltremontano, a hostuje se soubory Accademia Bizantina, Fretwork, Nachtmusique, Paulem McCreeshem, Giulianem Carmignolou a Christophem Roussetem (Les Talens Lyriques). Kromě koncertní činnosti se Capella Cracoviensis zajímá o barokní a klasicistní operu a úspěšně představila polskou verzi Händelovy opery Amadigi de Gaula, Mozartovy Figarovy svatby a Dona Giovanniho nebo Gluckova Orfea a Eurydiky.
Talent členů souboru, technicky nadaných a velmi flexibilních komorních hudebníků, byl oceněn takovými významnými osobnostmi hudebního světa, jako jsou Fabio Biondi a Marc Minkowski, soubory Le Po?me Harmonique nebo La Venexiana pod taktovkou Claudia Cavina. Ansámbl má široký repertoár od manýristických madrigalů C. Gesualda až k avantgardním kompozicím 20. století. Virtuozita Cappely Cracoviensis vedla k vydání dvou alb u prestižního francouzského vydavatelství Alpha / Outhere Music – Charpentierovo a Lullyho Te Deum (Alpha 952) a kompletní soubor Bachových motet (Alpha 199) – a jednoho CD u Decca Classics – Bach Rewrite (cembalové koncerty), na němž soubor doprovází Piotr Orzechowski a Marcin Masecki na elektro-akustické piano.
Capella Cracoviensis účinkovala na vynikajících evropských festivalech, mezi něž patří Haydn Festspiele Brühl, Bachfest Leipzig, SWR Festspiele a Händel Festspiele Halle. Pravidelně koncertuje v zahraničí, ve vídeňské Konzerthausu, ve Versailles, Bruselu, Gentu, Lvově a Kyjevě. Byla prvním polským souborem, který hrál na jevišti Opéra Royal ve Versailles operu Adriano in Siria J. B. Pergolesiho.
V roce 2008 se stal ředitelem a uměleckým vedoucím Capella Cracoviensis Jan Tomasz Adamus, vynikající varhaník, cembalista, dirigent a animátor hudebního života. Svou uměleckou osobnost utvářel spoluprací s mnoha předními zpěváky a s nejvýznamnějšími evropskými centry umělecké tvorby, zahrnující malířství, sochařství, architekturu či filozofii umění jako kontrapunkt k jeho hudebním činnostem. Jeho přijetí této pozice na základě nominace města Krakova bylo jedním z nejdiskutovanějších témat ve světě polské kultury v posledních letech.
Capella Cracoviensis byla založena v roce 1970 z iniciativy tehdejšího ředitele Krakovské filharmonie Jerzyho Katlewicze, který byl požádán Stanisławem Gałońskim, aby vytvořil při filharmonii soubor specializující se na interpretaci staré hudby. Časem se Capella Cracoviensis stala nezávislou organizací, působí jako malá filharmonie, která uvádí různorodý repertoár sahající od renesanční hudby až ke světovým premiérám současných kusů.
Interpret vystupuje v letošním roce na těchto koncertech: