Yannis François
bas (Francie)
Yannis François se narodil v Guadeloupe a svou uměleckou dráhu začal jako tanečník. V roce 2000 nastoupil do École Atelier Rudra Béjart v Lausanne a později se stal členem slavného Béjartova baletu. Během hodin zpěvu, které tvořily součást výuky, zaujal Yannisův hlas Maurice Béjarta, který mladého tanečníka podnítil k tomu, aby souběžně s baletem začal naplno rozvíjet i pěveckou kariéru. V červnu 2010 ukončil Yannis François magisterské studium na Konzervatoři Lausanne, kde byl jeho učitelem Gary Magby.
Na operní scéně zpíval Yannis titulní roli v Mozartově Figarově svatbě, roli Curia v Juliu Caesarovi s Andreasem Schollem (Ottavio Dantone) v Opeře Lausanne, Petera Quince ve Snu noci svatojánském (Théâtre du Jorat, Elsa Naouri-Rooke). Z jeho dalších operních rolí uveďme Dona Alfonsa v Cos? fan tutte (koncertní verze, dirigent Jesús López Cobos), Senecu v L'incoronazione di Poppea (BFM Ženeva, François Rochaix, Leonardo García Alarcón), Neptuna a tanečníka v La Liberazione di Ruggiero Francesca Cacciniho (Victorial Hall, Gabriel Garrido), Radamanta a tanečníka v Periho Euridice (L'Arpeggiata, Christina Pluhar) a titulní roli v Donu Giovannim (září 2010). V roce 2012 ztvárnil Melissa v Händlově Alcině a basové sólo v Purcellově The Fairy Queen s European Union Baroque Orchestra pod taktovkou Paula Agnewa. V roce 2013 byl vybrán na 3. barokní akademii Jordiho Savalla a na 20. Académie Baroque d'Ambronay, kde v roce 2013 zpíval roli Plutona v Monteverdiho opeře Orfeus pod vedením Leonarda Garcíi Alarcóna. Byl rovněž vybrán do role Sedeciy při světové premiéře opery La Caduta di Gierusalemme Giovanniho Paola Colonny na Festivalu Opera Barga v červenci 2013. V roce 2014 vystupoval v opeře La Pellegrina v Opeře Dijon a v roli Le Pirée v operetě Phi-Phi v Opeře Lausanne. Jeho další produkce zahrnují role Phinéeho a Sténoneho v Lullyho Perseovi v Antverpách a roli Isaciuse v Richardu I. G. Ph. Telemanna/G. F. Händela v Městském divadle v Giessenu pod taktovkou Michaela Hosftettera.
Yannis François se rovněž zajímá o oratorní, komorní a soudobou hudbu. Mimo jiné se představil v těchto dílech: Scarlattiho La Susanna (Giorgio Paronuzzi), sólový bas v Bachově Vánočním oratoriu, Bachovy a Händelovy Janovy pašije (Ton Koopman, Yves Corboz), sólový bas v Mozartově Requiem a Schumannovy skladby Das Paradies a Die Peri, Ravelovy Chansons Madécasses, To cast a shadow Erica Ewazena, Le Fou d'Elsa Laurenta Petitgirarda. Ztvárnil titulní roli v Jekyllovi Raoula Laye s Ensemble Télémaque v Marseille a zpíval titulní roli v mimořádném monodramatu Petera Maxwella Davies: Eight Songs for a Mad King.
Aby se udržel v pohybu, vystupuje i nadále v tanečních angažmá: např. The Ugly Duckling a Blummenkabarett (Compagnie Buissonni?re Cisco Aznar), Purgatoire Shahrokha Moshkhina Ghalama a jako sólový tanečník a zpěvák v Monteverdiho dílech Didó a Aeneas a Amours baroques (Opera Lausanne, BFM v Ženevě s Gabrielem Garridem, Noemi Lapzeson), Deserting Las Vegas s Eternal Tour v New Yorku, Santa Fe, Philadelphii, Los Angeles, Las Vegas, Rup_tures Lény Blou v listopadu 2014 na Guadeloupe a Martiniku.
Vzhledem ke své vášni pro zapomenutou hudbu buduje Yannis knihovnu barokních a raně klasicistních partitur a rukopisů.
Interpret vystupuje v letošním roce na těchto koncertech: