Manuel Vilas
harfa (Španělsko)
Narodil se v Santiagu de Compostela, kde také začal studovat hudbu. U Nurie Llopis v Madridu a u Mary Galassi v Miláně studoval staré harfy z 12. až 18. století. Vystupoval s mnohými ansámbly, např. Les Musiciens du Louvre, Al Ayre Espa?ol, Capilla Jerónimo de Carrión, Musica Ficta, Capela de Ministrers, Ensemble Elyma, Camerata Iberia, La Hispanoflamenca, La Galanía, Ars Longa, La Trulla de Vozes, Orquesta Barroca de Sevilla, Coro Nacional de Espa?a ad., na nejvýznamnějších festivalech ve Španělsku, Německu, USA, Ekvádoru, České republice, Paraguayi, Rakousku, Portugalsku, Švýcarsku, Francii, Bolívii, Belgii, Argentině, Itálii, Chile, Holandsku, na Kubě a v dalších zemích.
Vystupuje rovněž jako sólista s programy zaměřenými na španělskou, americkou a italskou barokní hudbu (koncerty v Holandsku, Chile, Španělsku, USA a na Kubě) a přednáší a vede kurzy v různých zemích. Jako doprovod nebo sólista se podílel na více než 60 nahrávkách s různými ansámbly u různých nahrávacích společností. Účastnil se operních produkcí v Paříži a ve Vídni (Monteverdiho Korunovace Poppey), Madridu, Ženevě a Mexiku (La Púrpura de la Rosa Tomáse de Torrejón y Velasco), Mnichově, Vigu a San Sebastiánu (Monteverdiho Orfeo), znovuuvedení scénického díla Andromeda a Perseus v divadle Corral de Comedia v Almargu a představení zarzuely Salir el amor del mundo Sebastiána Duróna v Teatro Arriaga v Bilbau. Byl prvním harfistou, který uspořádal kurz hry na španělskou barokní harfu v USA a na Kubě.
V současnosti se soustřeďuje na znovuobjevování vokálních skladeb španělského baroka interpretovaných pouze v doprovodu dvojřadé křížené harfy, jak to bylo obvyklé ve své době. Z tohoto projektu vznikly doposud čtyři CD nahrávky: pro hudební vydavatelství Naxos s tonadami Sebastiána Duróna se sopranistkou Raquel Andueza, pro vydavatelství Enchiriadis s mezzosopranistkou Martou Infante nazvané Tonos al arpa, pro vydavatelství Arsis se sopranistkou Estrellou Estévez a nedávno tonos José Marína pro vydavatelství La ma de Guido spolu s tenoristou Felixem Rienthem.
Je uměleckým ředitelem nahrávacího projektu „100 tonos“ z rukopisu Manuscrito Guerra (17. st.), jehož studiu se věnuje již více než deset let. Kompletní nahrávku projektu vydá vydavatelství Naxos na 6 kompaktních discích. První dvě CD z této řady, realizované se sopranistkou Isabel Monar a tenoristou Juanem Sanchem, se objevila na trhu v letech 2011 a 2012.
Manuel Vilas byl pozván na festival ve Franders (Belgie), aby zde vedl mistrovský kurz hry na staré iberské harfy, a byl poradcem projektu zaštítěného valencijskou autonomní vládou, který se zabýval obnovou nástrojů na freskách v katedrále ve Valencii.
V roce 2008 založil soubor Ars Atlantica, který se představil na festivalu Via Stellae (Santiago de Compostela) s moderní premiérou kantát pocházejících z paláce, který vlastnila nedaleko Benátek rodina Contarini. Nahrávka těchto kantát s mezzosopranistkou Martou Infante byla oceněna v Holandsku cenou Prelude Classical Music jako jedna z nejlepších desek staré hudby roku 2010.
Manuel Vilas je rovněž průkopníkem studia některých dnes již zcela zapomenutých harf, jako je chiquitanská jezuitská harfa (Bolívie, 18. st.) a dvojřadá harfa, která kolovala aragonským královstvím ve 14. století a kterou představil nedávno, když na ni zahrál díla Guillauma de Machaut.
Jednou z jeho specialit jsou recitály se zpěváky, mezi umělci, které doprovázel, jsou: Marta Infante, Guillemette Laurens, Raquel Andueza, Isabel Monar, Juan Sancho, Roberta Invernizzi, Mercedes Hernández, Marivi Blasco, Jose Antonio López, Isabel Álvarez, María del Mar Fernández Doval, Lidia Vinyes Curtis, Francisco Fernández Rueda, Yetzabel Arias, Monica Piccinini a další.
Nedávno byl pozván, aby reprezentoval Španělsko na 6. světovém festivalu harfy v Asunciónu (Paraguay), kde byl prvním harfistou, který přednesl v této zemi recitál na dvojřadou kříženou harfu.
Vystupuje rovněž jako sólista s programy zaměřenými na španělskou, americkou a italskou barokní hudbu (koncerty v Holandsku, Chile, Španělsku, USA a na Kubě) a přednáší a vede kurzy v různých zemích. Jako doprovod nebo sólista se podílel na více než 60 nahrávkách s různými ansámbly u různých nahrávacích společností. Účastnil se operních produkcí v Paříži a ve Vídni (Monteverdiho Korunovace Poppey), Madridu, Ženevě a Mexiku (La Púrpura de la Rosa Tomáse de Torrejón y Velasco), Mnichově, Vigu a San Sebastiánu (Monteverdiho Orfeo), znovuuvedení scénického díla Andromeda a Perseus v divadle Corral de Comedia v Almargu a představení zarzuely Salir el amor del mundo Sebastiána Duróna v Teatro Arriaga v Bilbau. Byl prvním harfistou, který uspořádal kurz hry na španělskou barokní harfu v USA a na Kubě.
V současnosti se soustřeďuje na znovuobjevování vokálních skladeb španělského baroka interpretovaných pouze v doprovodu dvojřadé křížené harfy, jak to bylo obvyklé ve své době. Z tohoto projektu vznikly doposud čtyři CD nahrávky: pro hudební vydavatelství Naxos s tonadami Sebastiána Duróna se sopranistkou Raquel Andueza, pro vydavatelství Enchiriadis s mezzosopranistkou Martou Infante nazvané Tonos al arpa, pro vydavatelství Arsis se sopranistkou Estrellou Estévez a nedávno tonos José Marína pro vydavatelství La ma de Guido spolu s tenoristou Felixem Rienthem.
Je uměleckým ředitelem nahrávacího projektu „100 tonos“ z rukopisu Manuscrito Guerra (17. st.), jehož studiu se věnuje již více než deset let. Kompletní nahrávku projektu vydá vydavatelství Naxos na 6 kompaktních discích. První dvě CD z této řady, realizované se sopranistkou Isabel Monar a tenoristou Juanem Sanchem, se objevila na trhu v letech 2011 a 2012.
Manuel Vilas byl pozván na festival ve Franders (Belgie), aby zde vedl mistrovský kurz hry na staré iberské harfy, a byl poradcem projektu zaštítěného valencijskou autonomní vládou, který se zabýval obnovou nástrojů na freskách v katedrále ve Valencii.
V roce 2008 založil soubor Ars Atlantica, který se představil na festivalu Via Stellae (Santiago de Compostela) s moderní premiérou kantát pocházejících z paláce, který vlastnila nedaleko Benátek rodina Contarini. Nahrávka těchto kantát s mezzosopranistkou Martou Infante byla oceněna v Holandsku cenou Prelude Classical Music jako jedna z nejlepších desek staré hudby roku 2010.
Manuel Vilas je rovněž průkopníkem studia některých dnes již zcela zapomenutých harf, jako je chiquitanská jezuitská harfa (Bolívie, 18. st.) a dvojřadá harfa, která kolovala aragonským královstvím ve 14. století a kterou představil nedávno, když na ni zahrál díla Guillauma de Machaut.
Jednou z jeho specialit jsou recitály se zpěváky, mezi umělci, které doprovázel, jsou: Marta Infante, Guillemette Laurens, Raquel Andueza, Isabel Monar, Juan Sancho, Roberta Invernizzi, Mercedes Hernández, Marivi Blasco, Jose Antonio López, Isabel Álvarez, María del Mar Fernández Doval, Lidia Vinyes Curtis, Francisco Fernández Rueda, Yetzabel Arias, Monica Piccinini a další.
Nedávno byl pozván, aby reprezentoval Španělsko na 6. světovém festivalu harfy v Asunciónu (Paraguay), kde byl prvním harfistou, který přednesl v této zemi recitál na dvojřadou kříženou harfu.
Interpret vystupuje v letošním roce na těchto koncertech: