Jakub Hrůša
dirigent
Jakub Hrůša (1981) je hudebním ředitelem a šéfdirigentem PKF – Prague Philharmonia, hudebním ředitelem Glyndebourne Tour a hlavním hostujícím dirigentem Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra. Časopis Gramophone ho v roce 2011 nazval jedním z deseti mladých dirigentů „na prahu velikosti“.
V minulých sezónách dirigoval Jakub Hrůša celou řadu předních evropských orchestrů, včetně londýnského Philharmonia Orchestra, Orchestre Philharmonique de Radio France, SWR Sinfonieorchester Stuttgart, WDR Sinfonieorchester Köln, NDR Sinfonieorchester Hamburg, BBC Symphony Orchestra, Rotterdams Philharmonisch Orkest a Royal Flemish Philharmonic. V roce 2010 se stal s PKF – Prague Philharmonia nejmladším dirigentem od roku 1949, který dirigoval zahajovací koncert festivalu Pražské jaro.
V roce 2009 se poprvé představil v USA a od té doby zde vystoupil s Washington National Symphony, Atlanta Symphony a Seattle Symphony ad. Pravidelně také hostuje v Asii. V prosinci 2011 zde dirigoval dva programy jako hlavní hostující dirigent Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra. V roce 2009 měl premiéru v Austrálii, kde dirigoval West Australian Symphony Orchestra, v roce 2011 pak následovalo jeho první vystoupení v čele Melbourne Symphony.
V sezóně 2011/12 dirigoval opětovně lipský Gewandhausorchestr, Českou filharmonii a Finský rozhlasový symfonický orchestr; poprvé se představil s Dallas Symphony, Houston Symphony, National Arts Center Orchestra Ottawa, Nizozemskou filharmonií, Barcelonským symfonickým orchestrem, Scottish Chamber Orchestra, Royal Liverpoool Philharmonic a s Orchestre National de Lyon; s PKF – Prague Philharmonia podnikl větší turné po Japonsku a vrátil se na Pražské jaro, kde dirigoval koncertní představení Beethovenova Fidelia rovněž v podání PKF – Prague Philhamonia.
V operní oblasti debutoval Jakub Hrůša na Glyndebourne Festivalu a Tour v roce 2008, kdy dirigoval Carmen, následoval Don Giovanni (Festival a Tour 2010) a Otočení šroubem (Glyndebourne Festival 2011). Pro Glyndebournský podzim 2011 připravil La Boheme. Řídil také produkce pro Dánskou královskou operu (Boris Godunov), pražské Národní divadlo (Rusalka) a Operu Hong Kong (Werther).
Jakub Hrůša vydal doposud šest nahrávek u Supraphonu, pět z nich s PKF – Prague Philhamonia včetně kritikou velmi oceňovaného živého záznamu Smetanovy Mé vlasti ze zahajovacího koncertu Pražského jara v roce 2010. V témže roce provedl nahrávku Čajkovského a Bruchových houslových koncertů s Nicolou Benedetti a Českou filharmonií pro nahrávací společnost Universal.
Jakub Hrůša vystudoval obor dirigování na pražské Akademii múzických umění pod vedením Jiřího Bělohlávka. Od absolutoria v roce 2004 si doma i ve světě vybudoval silnou pozici a dirigoval všechny přední české orchestry. Působil jako hudební ředitel Filharmonie Bohuslava Martinů, asistent dirigenta České filhamonie a asistent šéfdirigenta Orchestre Philharmonique de Radio France. V současné době je prezidentem společnosti International Martinů Circle.
V minulých sezónách dirigoval Jakub Hrůša celou řadu předních evropských orchestrů, včetně londýnského Philharmonia Orchestra, Orchestre Philharmonique de Radio France, SWR Sinfonieorchester Stuttgart, WDR Sinfonieorchester Köln, NDR Sinfonieorchester Hamburg, BBC Symphony Orchestra, Rotterdams Philharmonisch Orkest a Royal Flemish Philharmonic. V roce 2010 se stal s PKF – Prague Philharmonia nejmladším dirigentem od roku 1949, který dirigoval zahajovací koncert festivalu Pražské jaro.
V roce 2009 se poprvé představil v USA a od té doby zde vystoupil s Washington National Symphony, Atlanta Symphony a Seattle Symphony ad. Pravidelně také hostuje v Asii. V prosinci 2011 zde dirigoval dva programy jako hlavní hostující dirigent Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra. V roce 2009 měl premiéru v Austrálii, kde dirigoval West Australian Symphony Orchestra, v roce 2011 pak následovalo jeho první vystoupení v čele Melbourne Symphony.
V sezóně 2011/12 dirigoval opětovně lipský Gewandhausorchestr, Českou filharmonii a Finský rozhlasový symfonický orchestr; poprvé se představil s Dallas Symphony, Houston Symphony, National Arts Center Orchestra Ottawa, Nizozemskou filharmonií, Barcelonským symfonickým orchestrem, Scottish Chamber Orchestra, Royal Liverpoool Philharmonic a s Orchestre National de Lyon; s PKF – Prague Philharmonia podnikl větší turné po Japonsku a vrátil se na Pražské jaro, kde dirigoval koncertní představení Beethovenova Fidelia rovněž v podání PKF – Prague Philhamonia.
V operní oblasti debutoval Jakub Hrůša na Glyndebourne Festivalu a Tour v roce 2008, kdy dirigoval Carmen, následoval Don Giovanni (Festival a Tour 2010) a Otočení šroubem (Glyndebourne Festival 2011). Pro Glyndebournský podzim 2011 připravil La Boheme. Řídil také produkce pro Dánskou královskou operu (Boris Godunov), pražské Národní divadlo (Rusalka) a Operu Hong Kong (Werther).
Jakub Hrůša vydal doposud šest nahrávek u Supraphonu, pět z nich s PKF – Prague Philhamonia včetně kritikou velmi oceňovaného živého záznamu Smetanovy Mé vlasti ze zahajovacího koncertu Pražského jara v roce 2010. V témže roce provedl nahrávku Čajkovského a Bruchových houslových koncertů s Nicolou Benedetti a Českou filharmonií pro nahrávací společnost Universal.
Jakub Hrůša vystudoval obor dirigování na pražské Akademii múzických umění pod vedením Jiřího Bělohlávka. Od absolutoria v roce 2004 si doma i ve světě vybudoval silnou pozici a dirigoval všechny přední české orchestry. Působil jako hudební ředitel Filharmonie Bohuslava Martinů, asistent dirigenta České filhamonie a asistent šéfdirigenta Orchestre Philharmonique de Radio France. V současné době je prezidentem společnosti International Martinů Circle.
Interpret vystupuje v letošním roce na těchto koncertech: