Lars Ulrik Mortensen
cembalo (Dánsko)
Studoval na Královské hudební akademii v Kodani (cembalo u Karen Englund, continuo u Jespera Boje Christensena) a u Trevora Pinnocka v Londýně. V letech 1988 až 1990 působil jako cembalista v ansámblu London Baroque a do roku 1993 v souboru Collegium Musicum 90 (pod vedením Simona Standageho). V současné době vystupuje pravidelně jako sólista i jako člen komorních souborů v Evropě, Spojených státech, Mexiku, Jižní Americe, Japonsku a Austrálii s tak významnými kolegy, jako jsou např. Emma Kirkby, John Holloway a Jaap ter Linden.
V letech 1996–1999 byl Lars Ulrik Mortensen profesorem cembala a interpretace na Vysoké hudební škole v Mnichově (Hochschule für Musik), v současné době vyučuje po celém světě v kurzech zaměřených na ranou hudbu. Donedávna působil Lars Ulrik Mortensen i jako dirigent „moderních“ orchestrů ve Švédsku a Dánsku, přičemž s velkým ohlasem u kritiky se setkalo především jeho účinkování v Královském divadle v Kodani, zvláště pak zpracování Kunzenovy opery Holger Danske v roce 2000 a Mozartovy Figarovy svatby v roce 2003. Nicméně v roce 2003 se rozhodl pracovat výlučně s ansámbly specializujícími se na interpretaci na dobové nástroje. Od roku 1999 byl uměleckým vedoucím dánského barokního orchestru Concerto Copenhagen a v roce 2004 vystřídal Roye Goodmana na postu hudebního ředitele European Union Baroque Orchestra (EUBO). V roce 2009 Concerto Copenhagen debutovalo na festivalu BBC Proms v Royal Albert Hall s Händelovou operou Partenope a podniklo velké turné po Evropě. V roce 2014 uvedl soubor Mozartova Dona Giovanniho v Královské opeře v Kodani a pokračoval koncertním turné po celém světě.
Lars Ulrik Mortensen pořídil řadu nahrávek pro mnoho hudební vydavatelství včetně DGG-Archive, EMI a Kontrapunktu; jeho nahrávka Bachových Goldbergovských variací získala ocenění Diapason d´Or. Série nahrávek Buxtehudových děl v 90. letech pro dánské vydavatelství Dacapo byla velmi příznivě oceněna kritikou. První kompletní nahrávka Buxtehudovy komorní hudby s Johnem Hollowayem a Jaap ter Lindenem získala dánskou cenu Grammy jako nejlepší nahrávka klasické hudby roku; další cenu Grammy získalo CD s Buxtehudovými kantátami s Emmou Kirkby. V roce 2000 se Lars Ulrik Mortensen stal dánským hudebníkem roku za tři CD nahrávky Buxtehudových děl pro cembalo. Tyto nahrávky získaly v roce 2001 cenu Cannes Classical Award. Další nahrávky zahrnují řadu Schmelzerových, Biberových, Veraciniho a Leclairových houslových sonát s Johnem Hollowayem, Jaap ter Lindenem a Aloysií Assenbaum pro prestižní vydavatelství ECM. Jako umělecký vedoucí souboru Concerto Copenhagen nahrál Mortensen všechny koncerty J. S. Bacha pro cembalo pro CPO. Tento umělecký počin se setkal s velkým ohlasem v mezinárodním tisku. Mezi nejnovější nahrávky patří CD s Bachovými Cantata arias s Anne-Sophie von Otter pro DG a symfonie a koncerty dánských skladatelů F. L. A. Kunzena, G. Gersona a J. G. W. Palschaua pro CPO.
Lars Ulrik Mortensen získal celou řadu cen a vyznamenání, mimo jiné Cenu dánské hudební kritiky v roce 1984. V roce 2007 se stal nositelem dánského nejprestižnějšího hudebního ocenění, Hudební ceny Léonie Sonning, a v roce 2008 se stal členem Švédské královské hudební akademie.
Interpret vystupuje v letošním roce na těchto koncertech: