Program
Interpreti
Galerie
Média

Září 2017
123
4
J. Brahms – Německé requiem
4.09.2017 19:00
Ostrava, Katedrála Božského Spasitele

5
Roman Patočka a jeho přátelé
5.09.2017 18:00
Dětmarovice, kostel sv. Maří Magdalény

6
W. A. Mozart - Requiem
6.09.2017 17:00
Ostrava, kostel Panny Marie Královny

Roman Patočka a jeho přátelé
6.09.2017 18:00
Velká Polom, kostel sv. Václava

7
Pärt - Liszt
7.09.2017 18:00
Ostrava, Evangelický Kristův kostel

J. S. Bach a jeho synové
7.09.2017 18:00
Dolní Benešov, kostel sv. Martina

8
J. S. Bach a jeho synové
8.09.2017 18:00
Ostrava, kostel sv. Jakuba Staršího

9
Mozart, Dvořák - dechové serenády
9.09.2017 18:00
Ostrava, Husův sbor

10
J. S. Bach – G. Ph. Telemann
10.09.2017 15:00
Hlučín, kostel sv. Jana Křtitele

J. D. Zelenka – Psalmi Vespertini II.
10.09.2017 17:00
Ostrava, kostel Krista Krále

Mozart, Dvořák – dechové serenády
10.09.2017 17:00
Bílovec, kostel sv. Mikuláše

11
J.S.Bach - G. Ph. Telemann
11.09.2017 18:00
Bystřice, Evangelický kostel SCEAV

1213
Členové Škampova kvarteta
13.09.2017 18:00
Zlín, Kostel Panny Marie

Nebeská růže – raně barokní hudba vratislavského archivu
13.09.2017 18:00
Ostrava, kostel sv. Václava

14
Mozart, Haydn, Ryba - flétnové kvartety
14.09.2017 18:00
Paskov, kostel sv. Vavřince

15
Jakub Jan Ryba – Stabat Mater
15.09.2017 18:00
Frýdek-Místek, kostel sv. Jana a Pavla

Mozart – Beethoven / Yoo – Jamník – Koenig
15.09.2017 19:00
Opava, kostel sv. Václava

16
Jakub Jan Ryba – Stabat Mater
16.09.2017 18:00
Ostrava, kostel Panny Marie Královny

17
Koncert k 500. výročí publikace Lutherových 95 tezí
17.09.2017 17:00
Český Těšín, Evangelický kostel SCEAV Na Nivách

Houslový recitál Esther Yoo
17.09.2017 18:00
Ostrava, Evangelický Kristův kostel

18
Dan Bárta, Robert Balzar trio & Filharmonie Brno
18.09.2017 19:00
Ostrava, Evangelický Kristův kostel

19
Francouzská barokní hudba
19.09.2017 18:00
Orlová, kostel Narození Panny Marie

Dvořák, Brahms – smyčcová sexteta
19.09.2017 19:30
Ostrava, kostel sv. Mikuláše

20
Dvořák, Brahms – smyčcová sexteta
20.09.2017 18:00
Frýdlant nad Ostravicí, kostel sv. Bartoloměje

Francouzská barokní hudba
20.09.2017 18:00
Rychvald, Husův sbor

21
J. S. Bach – Goldbergovské variace
21.09.2017 18:00
Ostrava, kostel sv. Ducha

22
Vivaldi, Piazzolla – Osm ročních období
22.09.2017 18:00
Jablunkov, kostel Božího Těla

23
Beethoven – Bruch
23.09.2017 18:00
Ostrava, kostel sv. Cyrila a Metoděje

Vivaldi, Piazzolla – Osm ročních období
23.09.2017 18:30
Albrechtice u Č. Těšína, Farní kostel svatých apoštolů Petra a Pavla

24
Duchovní i světská hudba doby Karla IV.
24.09.2017 17:00
Sudice, kostel sv. Jana Křtitele

Vivaldi, Piazzolla – Osm ročních období
24.09.2017 17:00
Kopřivnice, kostel sv. Bartoloměje

25
Duchovní i světská hudba doby Karla IV.
25.09.2017 18:00
Třinec, Evangelický kostel SCEAV

J. S. Bach – Violoncellové sonáty
25.09.2017 19:00
Bruntál, Evangelický kostel

26
Ostrava Youth Orchestra – G. Rossini
26.09.2017 18:00
Ostrava, kostel Panny Marie Královny

Labyrint Lásky
26.09.2017 18:00
Ostrava, kostel sv. Jana Nepomuckého

2728
H. Berlioz – Dětství Ježíšovo
28.09.2017 17:00
Ostrava, kostel Panny Marie Královny

2930


Říjen 2017
1
2345678
Rejchovo kvarteto
8.10.2017 15:00
Ostrava, kostel Nanebevzetí Panny Marie

Reichovo kvarteto
8.10.2017 18:00
Frýdek-Místek, kostel sv. Jakuba

9101112131415
Stadlerovo klarinetové kvarteto
15.10.2017 15:00
Jablunkov, kostel Božího Těla

Pavel Kohout
15.10.2017 18:00
Ostrava, kostel sv. Václava

16171819202122
23242526272829
COLLEGIUM MARIANUM
29.10.2017 18:00
Ostrava, kostel sv. Ducha

3031


K dnešnímu dni
jsme pro Vás
zrealizovali
676
koncertů

Jaromír Hnilička

trubka


Highslide JS
Jaromír Hnilička
(* 1932) Narodil se v Bratislavě českým rodičům. V osmi letech se začal učit na harfu a souběžně docházel na hodiny klavíru. Hniličkovi se záhy stěhovali do Jičína a v roce 1945 do Kroměříže, kam byl převelen Jaromírův otec, jenž byl v důsledku své služby u americké jednotky v Itálii o necelé tři roky později vězněn a týrán. S jeho nespravedlivou smrtí se podle vlastních slov Jaromír Hnilička dodnes nevyrovnal. Jaromír byl záhy angažován v amatérském orchestru jako kytarista a začal se učit na hornu a trumpetu. To už se taky objevil bebop, a tak začal kopírovat Lennieho Tristana. Přestože byla hudba pro mladého studenta téměř vším, neuvažoval prý o profesionální hudební dráze a chtěl pokračovat ve studiu na vysoké škole. Rodinná tragédie však měla nepříjemnou dohru v podobě nepřipuštění Jaromíra k přijímacím zkouškám z politických důvodů. Tehdy spatřil svou poslední šanci vlastní smysluplné seberealizace v orientaci na hudbu, pro kterou měl evidentní talent a vstoupil na bratislavskou konzervatoř, což byla jediná střední škola, která byla ochotna ho akceptovat. Původně zamýšlel studovat klavír, ale nakonec byl přijat ke studiu trumpety (absolvoval pak roku 1958 Koncertem pro trubku Slávy Vorlové). V Bratislavě začal téměř ihned účinkovat s malou instrumentální skupinou, vrcholem jeho ranných muzikantských snah bylo účinkování ve Slovenské filharmonii. Do Orchestru Gustava Broma nastoupil v roce 1956 a hraje v této, dnes již legendární kapele, dodnes.
Na začátku 60. let se Hnilička už definitivně zapisuje mezi naši profesionální jazzovou špičku. Dosvědčuje to i obecnější uznání jeho hráčských, zejména pak improvizačních schopností z pozic jazzové hudební kritiky a publicistiky, jejíž hlavní proud se seskupoval kolem časopisu Melodie, majícího tehdy generačně značně diferencovaný postoj oproti jiným listům s orientací na artificiální hudbu.
V roce 1962 vyjíždí orchestr Gustava Broma na své druhé turné po Sovětském svazu. Hnilička se tu seznamuje s ortodoxním liturgickým zpěvem v průběhu mše ve Vladimírském chrámu v Kyjevě. Harmonie a sborový přednes pravoslavného zpěvu na něj hluboce zapůsobí a přinutí jej se více zajímat o umění pravoslavných sborů. Fascinován východní hudební tradicí přistupuje ke kompozici skladby Kyrie Eleison, jež vzbudila přehršli rozporuplných názorů.
V roce 1962 vzniká Suita pro trubku, která spolu se skladbou Poseidon patří k reprezentativním dílům našeho jazzu 60. let V roce 1965 byl Jaromír Hnilička pozván k účasti na mezinárodní jazzové dílně Severoněmeckého rozhlasu v Hamburku. Výstupem bylo účinkování v pořadu hamburské televize a účast na LP kompilaci Československý jazz 1966, kde byla zaznamenána jeho rozsáhlá skladba Pouť v elipse. Ozývají se v ní reakce na tvorbu Charlese Minguse a Dona Cherryho. V této době již figuruje Hnilička na prvních místech v žebříčku domácích trumpetistů. Vážněji ho mohli ohrozit pouze Richard Kubernát a především hardbopově orientovaný Laco Déczi, který je právě v roce 1966 v anketě časopisu Melodie vyhodnocen jako nejlepší trumpetista roku. Deczi se ovšem pro svoji výbušnou, upřímnou a čistou povahu nedokázal v průběhu let řádně podřídit potřebám a zákonům hudebního "showbussinesu". Například do All Stars Bandu byli v roce 1966 pro reprezentaci v NSR vybíráni hudebníci podle svých multiinstrumentálních schopností a především na základě vlastní experimentální tvorby. Oba předpoklady Jaromír Hnilička ve srovnání s jinými trumpetisty s přehledem splňoval. Bromovci se také účastnili Mezinárodních festivalů v Praze, kde došlo k setkání s americkými hosty, což mělo svou důležitost pro Jaromíra Hniličku stran nabídky Willise Conovera k zajištění stipendia na Berklee School of Music v Bostonu, kterou Hnilička nakonec nevyužil.
Při jednom z koncertních provedení skladby Kyrie Eleison v roce 1969 byl Hnilička vyzván majitelem továrny SABA a provozovatelem nahrávacího studia ve Villingenu Brunem Schwerem, aby napsal ve stylu skladby Kyrie Eleison celou koncertní jazzovou mši. Podle dohody měla být mše vydána na desce nahrávací společnosti a termín pro nahrání byl stanoven na dobu šesti měsíců. Jazzová mše byla nakonec vytvořena v průběhu jednoho týdne před natáčením a dodnes platí za nejznámější Hniličkovu kompozici. LP deska s nahrávkou byla nejprve vydána pouze v NSR a do Čech se dostávala pouze skrze Tuzex (u nás vyšla Mše na LP roku 1990 a později i na CD). Po změně liturgických pravidel v roce 1975 bylo potřeba mši náležitě upravit. Hnilička dokomponoval sbory a Communio. Mše má koncertantní charakter, je komponována pro plně obsazený jazzový big band a klasicky školený sbor a takto představuje syntézu fixní části a improvizovaných úseků. Z tohoto důvodu je obtížné mši koncertně provádět, jelikož vyžaduje zběhlé improvizátory stejně jako spolehlivé orchestrální hráče. Dílo mělo zásadní význam pro Jaromíra Hniličku jako komponistu. Je psáno na přelomu autorova tvůrčího zrání a doby dovršení jeho nejodvážnějších uměleckých snah, pro kterou je příznačná interpretační profesionalita a pomalý, avšak graduální přechod k tvorbě velkokapelových orchestrálních skladeb ovlivněných ve velké míře jazzrockem, dokonce i jakýmsi "soft jazzem". Tak by se dala zjednodušeně charakterizovat větší část Hniličkovy tvorby z konce 70. let a následující dekády. Jazzová mše rozhodně patří mezi nejznámější skladby Jaromíra Hniličky. Získala si respekt i uznání zejména v zahraničí, proto zůstává s podivem, že partituru skladby se nepodařilo za dobu její téměř třicetileté existence vydat tiskem. V roce 2007 se Jaromír Hnilička po letech setkává se svým bývalým žákem Josefem Buchtou, trumpetistou a uměleckým vedoucím nového brněnského profesionálního big bandu B SIDE BAND. Na jeho objednávku jazzovou mši znova otvírá, dopisuje sbory a rozšiřuje ji o další rovinu komorního orchestru. Skloubením big bandu, komorního orchestru a pěveckého sboru reaguje na tendence a proudy dnešní doby. Každé těleso si zachovává svou tvář a pohybuje se ve sféře sobě vlastní. Autor styly propojuje a vzniká tak naprosto ojedinělá skladba, která maže rozdíly mezi styly a generacemi. Obnovená světová premiéra JAZZOVÉ MŠE Jaromíra Hniličky se uskutečnila 28. 9. 2008 v Brně. Posléze následovalo v rámci MORAVSKÉHO HUDEBNÍHO FESTIVALU 2008 dalších 11 velmi úspěšných koncertů po Jihomoravském kraji.


Interpret vystupuje v letošním roce na těchto koncertech: