Roman Janál
baryton
Po absolvování plzeňské konzervatoře v oboru hra na housle byl přijat v roce 1985 do pěveckého oddělení Hudební akademie v Sofii, kde vystudoval v roce 1990. Během studií hostoval na scéně Státní opery v Sofii (Don Giovanni, Evžen Oněgin, princ Tarquinius v Brittenově Zneuctění Lukrécie) a účinkoval zde na mezinárodních hudebních festivalech.
Po ukončení studií přijal své první angažmá v Banské Bystrici, odkud po půlročním působení přešel do Komorní opery (pozdější Opery Mozart) v Praze. V roce 1994 přijal hostování v plzeňské opeře (Piková dáma – Tomskij, Faust a Markétka – Valentin, Don Giovanni – Don Giovanni, Fidelio – Don Pizarro, Enrico Asthon – Lucia di Lammermoor). Po úspěšném debutu ve Státní opeře Praha rolí Guglielma v Cosi fan tutte a Figara v Lazebníku sevillském byl v roce 1995 angažován jako sólista Státní opery. V roce 1997 se stal sólistou Národního divadla, kde nastudoval mnoho rolí domácího i světového repertoáru, např. Gregoria v Romeovi a Julii, Figara v Lazebníku sevillském, Escamilla v Carmen, roli Polluxe v barokní tragédii lyrique Castor et Pollux, roli Alexandra v Martinů komické aktovce Dvakrát Alexandr, titulní part v Mozartově Donu Giovannim. Výčet rolí zahrnuje dále Silvia v Komediantech, Conte Almavivu ve Figarově svatbě, Germonta v Traviatě, Vladislava v Daliborovi, Petra Voka v Čertově stěně aj. S Národním divadlem a Státní operou Praha absolvoval řadu zahraničních zájezdů, např. do Japonska, Hongkongu, Francie, Německa a Španělska. Jako hostující sólista vystoupil na zájezdě opery ND do Španělska (Teatro Real v Madridu) v Janáčkově opeře Osud (role Vervy) v inscenačním ztvárnění Roberta Wilssona. S Janáčkovou operou Brno spolupracoval na inscenaci Smetanových Braniborů v Čechách (2004).
Roman Janál s úspěchem vystupuje na domácích i zahraničních festivalech. Z těch zahraničních zmiňme především Dny B. Martinů v Londýně s Jiřím Bělohlávkem a orchestrem BBC, Europalia Brusel, Festival B. Martinů v Amsterdamu za vedení Christophera Hoogwooda, dále také festivaly ve Španělsku, Itálii a Francii. Co se týče festivalů v Čechách, pak rozhodně stojí za zmínku Pražské jaro (sólové recitály), Smetanova Litomyšl, Mezinárodní hudební festival v Českém Krumlově, Janáčkův máj, Bratislavské hudební slavnosti, Svatováclavské slavnosti, Dvořákův podzim, Festival Pontes, Česko-saský festival, Concertus Moraviae (MHF). Zpíval na koncertech Roku české hudby – České sny (Španělsko a Česká republika). Spolupracuje pravidelně s domácími i zahraničními hudebními tělesy – FOK, Česká filharmonie, SOČR, PKF – Prague Philharmonia, Talichův komorní orchestr. S PKF (za řízení Jiřího Bělohlávka) vystoupil v Japonsku, Francii, Švýcarsku a Rakousku. V roce 2006 s tímto špičkovým českým komorním orchestrem podnikl turné po Španělsku a v témže roce ve spolupráci s ND vystoupil několikrát v roli Dona Giovanniho v italské Ravenně, dále následovaly koncerty v Novaře, Comu a Miláně. Spolupracoval také s pražskými soubory Virtuosi di Praga a Pražský komorní sbor (sólista vánočních koncertů ve Španělsku v roce 2004). Dále podnikl několik zahraničních zájezdů s PKF – Prague Philharmonia (Japonsko).
Další posun v operním repertoáru znamenala spolupráce s předními světovými operními dirigenty jako Caspar Richter, John Fiore, Hilllary Griffiths a Jan Latham Koenig.
Roman Janál vydává CD u renomovaných nahrávacích firem. Jeho profilová CD Operní recitál (SOČR, dir. Ondřej Kukal / Radioservis), Gypsy Melodies (klavír – Karel Košárek / Supraphon) a další CD Supraphonu s díly Bohuslava Martinů (Slzy nože, Hlas lesa) a operním kompletem Antonína Dvořáka (Tvrdé palice) si získala zaslouženou pozornost hudební veřejnosti i tisku. V roce 2008 byl přizván k natočení CD Výlety páně Broučkovy L. Janáčka pro Deutsche Grammophon s orch. BBC a dirigentem J. Bělohlávkem. Z dalších, i zahraničních, vydavatelství jmenujme Radioservis, Orfeo (A. Dvořák – Vanda), Supraphon (CD Operní gala spolu s Dagmar Peckovou), Multisonic (J. J. Ryba – Česká mše vánoční) a Arcodiva (J. Krček – Ten, který jest, J. K. Vaňhal – Duchovní árie).
Od roku 1984 spolupracuje také s Čs. rozhlasem, kde natočil své první CD operních árií a řadu písňových cyklů současných českých autorů (J. Teml, J. Krček, O. Kukal, Z. Lukáš, P. Eben, K. Pexidr, J. Klusák, Z. Šesták, L. Hurník, J. Pavlica, L. Sluka, J. Hanuš, Z. Zahradník, J. Filas). Z klasických autorů pak: W. A. Mozart – Highlights from Don Giovanni and Die Zauberflöte, orch. Virtuosi di Praga, agentura Lupulus, A. Dvořák – Te Deum, SOČR, dir. Vl. Válek, Clarton a A. Dvořák – Cigánské melodie, Clarton aj.). Z rozhlasových nahrávek vyšlo profilové operní album, na němž zpívá árie z oper W. A. Mozarta, L. van Beethovena, G. Verdiho, B. Smetany a dalších.
Spolupráce Romana Janála s Českou televizí (od r. 1997) dala vzniknout filmovým verzím oper Josefa Berga Návrat Odysseův do vlasti a Evropská turistika. Roman Janál s touto institucí spolupracoval také na filmovém ztvárnění děl Slzy nože a Hlas lesa Bohuslava Martinů.
Roman Janál je dodnes hostem řady mimopražských divadelních scén (např. Plzeň, Liberec, Ostrava, Brno, SND Bratislava). S interpretací koncertní a písňové tvorby pravidelně vystupuje nejen na mnoha domácích koncertních pódiích (Zlín, Plzeň, Hradec Králové, Ostrava, Turnov), ale také u našich sousedů, např. se Slovenskou filharmonií.
V listopadu 1995 se stal absolutním vítězem Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech. Po několika letech byl do této soutěže pozván jako člen poroty a zároveň se stal čestným členem Mezinárodního pěveckého centra výše uvedené soutěže. V letech 1995–2006 působil na Pražské konzervatoři jako pěvecký pedagog. Během posledních let působil v řadě interpretačních pěveckých seminářů jako lektor (v rámci České republiky) a jako člen pěveckých soutěží.
Roman Janál je držitelem prestižní Ceny Thálie za rok 1999, za roli Polluxe v inscenaci Rameauvy opery Castor a Pollux v Národním divadle.
V současné době je barytonista Roman Janál stálým sólistou Národního divadla v Praze a Národního divadla v Brně. Pedagogicky působí na AMU v Praze a Mezinárodní konzervatoři v Praze.
V posledním období tento vyhledávaný operní sólista nastudoval dvě pěvecky významné role v nových inscenacích Národního divadla, a to roli Absalona z opery Pád Arkuna Z. Fibicha a komediální roli Veselčaka v operním pamfletu Orango D. Šostakoviče, dále pak roli Ščelkalova z opery Boris Godunov M. P. Musorgského.
V květnu letošního roku vystoupil Romana Janála v Narodním divadle v premiéře opery Andrea Chénier v roli Carla Gérarda.
Po ukončení studií přijal své první angažmá v Banské Bystrici, odkud po půlročním působení přešel do Komorní opery (pozdější Opery Mozart) v Praze. V roce 1994 přijal hostování v plzeňské opeře (Piková dáma – Tomskij, Faust a Markétka – Valentin, Don Giovanni – Don Giovanni, Fidelio – Don Pizarro, Enrico Asthon – Lucia di Lammermoor). Po úspěšném debutu ve Státní opeře Praha rolí Guglielma v Cosi fan tutte a Figara v Lazebníku sevillském byl v roce 1995 angažován jako sólista Státní opery. V roce 1997 se stal sólistou Národního divadla, kde nastudoval mnoho rolí domácího i světového repertoáru, např. Gregoria v Romeovi a Julii, Figara v Lazebníku sevillském, Escamilla v Carmen, roli Polluxe v barokní tragédii lyrique Castor et Pollux, roli Alexandra v Martinů komické aktovce Dvakrát Alexandr, titulní part v Mozartově Donu Giovannim. Výčet rolí zahrnuje dále Silvia v Komediantech, Conte Almavivu ve Figarově svatbě, Germonta v Traviatě, Vladislava v Daliborovi, Petra Voka v Čertově stěně aj. S Národním divadlem a Státní operou Praha absolvoval řadu zahraničních zájezdů, např. do Japonska, Hongkongu, Francie, Německa a Španělska. Jako hostující sólista vystoupil na zájezdě opery ND do Španělska (Teatro Real v Madridu) v Janáčkově opeře Osud (role Vervy) v inscenačním ztvárnění Roberta Wilssona. S Janáčkovou operou Brno spolupracoval na inscenaci Smetanových Braniborů v Čechách (2004).
Roman Janál s úspěchem vystupuje na domácích i zahraničních festivalech. Z těch zahraničních zmiňme především Dny B. Martinů v Londýně s Jiřím Bělohlávkem a orchestrem BBC, Europalia Brusel, Festival B. Martinů v Amsterdamu za vedení Christophera Hoogwooda, dále také festivaly ve Španělsku, Itálii a Francii. Co se týče festivalů v Čechách, pak rozhodně stojí za zmínku Pražské jaro (sólové recitály), Smetanova Litomyšl, Mezinárodní hudební festival v Českém Krumlově, Janáčkův máj, Bratislavské hudební slavnosti, Svatováclavské slavnosti, Dvořákův podzim, Festival Pontes, Česko-saský festival, Concertus Moraviae (MHF). Zpíval na koncertech Roku české hudby – České sny (Španělsko a Česká republika). Spolupracuje pravidelně s domácími i zahraničními hudebními tělesy – FOK, Česká filharmonie, SOČR, PKF – Prague Philharmonia, Talichův komorní orchestr. S PKF (za řízení Jiřího Bělohlávka) vystoupil v Japonsku, Francii, Švýcarsku a Rakousku. V roce 2006 s tímto špičkovým českým komorním orchestrem podnikl turné po Španělsku a v témže roce ve spolupráci s ND vystoupil několikrát v roli Dona Giovanniho v italské Ravenně, dále následovaly koncerty v Novaře, Comu a Miláně. Spolupracoval také s pražskými soubory Virtuosi di Praga a Pražský komorní sbor (sólista vánočních koncertů ve Španělsku v roce 2004). Dále podnikl několik zahraničních zájezdů s PKF – Prague Philharmonia (Japonsko).
Další posun v operním repertoáru znamenala spolupráce s předními světovými operními dirigenty jako Caspar Richter, John Fiore, Hilllary Griffiths a Jan Latham Koenig.
Roman Janál vydává CD u renomovaných nahrávacích firem. Jeho profilová CD Operní recitál (SOČR, dir. Ondřej Kukal / Radioservis), Gypsy Melodies (klavír – Karel Košárek / Supraphon) a další CD Supraphonu s díly Bohuslava Martinů (Slzy nože, Hlas lesa) a operním kompletem Antonína Dvořáka (Tvrdé palice) si získala zaslouženou pozornost hudební veřejnosti i tisku. V roce 2008 byl přizván k natočení CD Výlety páně Broučkovy L. Janáčka pro Deutsche Grammophon s orch. BBC a dirigentem J. Bělohlávkem. Z dalších, i zahraničních, vydavatelství jmenujme Radioservis, Orfeo (A. Dvořák – Vanda), Supraphon (CD Operní gala spolu s Dagmar Peckovou), Multisonic (J. J. Ryba – Česká mše vánoční) a Arcodiva (J. Krček – Ten, který jest, J. K. Vaňhal – Duchovní árie).
Od roku 1984 spolupracuje také s Čs. rozhlasem, kde natočil své první CD operních árií a řadu písňových cyklů současných českých autorů (J. Teml, J. Krček, O. Kukal, Z. Lukáš, P. Eben, K. Pexidr, J. Klusák, Z. Šesták, L. Hurník, J. Pavlica, L. Sluka, J. Hanuš, Z. Zahradník, J. Filas). Z klasických autorů pak: W. A. Mozart – Highlights from Don Giovanni and Die Zauberflöte, orch. Virtuosi di Praga, agentura Lupulus, A. Dvořák – Te Deum, SOČR, dir. Vl. Válek, Clarton a A. Dvořák – Cigánské melodie, Clarton aj.). Z rozhlasových nahrávek vyšlo profilové operní album, na němž zpívá árie z oper W. A. Mozarta, L. van Beethovena, G. Verdiho, B. Smetany a dalších.
Spolupráce Romana Janála s Českou televizí (od r. 1997) dala vzniknout filmovým verzím oper Josefa Berga Návrat Odysseův do vlasti a Evropská turistika. Roman Janál s touto institucí spolupracoval také na filmovém ztvárnění děl Slzy nože a Hlas lesa Bohuslava Martinů.
Roman Janál je dodnes hostem řady mimopražských divadelních scén (např. Plzeň, Liberec, Ostrava, Brno, SND Bratislava). S interpretací koncertní a písňové tvorby pravidelně vystupuje nejen na mnoha domácích koncertních pódiích (Zlín, Plzeň, Hradec Králové, Ostrava, Turnov), ale také u našich sousedů, např. se Slovenskou filharmonií.
V listopadu 1995 se stal absolutním vítězem Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech. Po několika letech byl do této soutěže pozván jako člen poroty a zároveň se stal čestným členem Mezinárodního pěveckého centra výše uvedené soutěže. V letech 1995–2006 působil na Pražské konzervatoři jako pěvecký pedagog. Během posledních let působil v řadě interpretačních pěveckých seminářů jako lektor (v rámci České republiky) a jako člen pěveckých soutěží.
Roman Janál je držitelem prestižní Ceny Thálie za rok 1999, za roli Polluxe v inscenaci Rameauvy opery Castor a Pollux v Národním divadle.
V současné době je barytonista Roman Janál stálým sólistou Národního divadla v Praze a Národního divadla v Brně. Pedagogicky působí na AMU v Praze a Mezinárodní konzervatoři v Praze.
V posledním období tento vyhledávaný operní sólista nastudoval dvě pěvecky významné role v nových inscenacích Národního divadla, a to roli Absalona z opery Pád Arkuna Z. Fibicha a komediální roli Veselčaka v operním pamfletu Orango D. Šostakoviče, dále pak roli Ščelkalova z opery Boris Godunov M. P. Musorgského.
V květnu letošního roku vystoupil Romana Janála v Narodním divadle v premiéře opery Andrea Chénier v roli Carla Gérarda.
Interpret vystupuje v letošním roce na těchto koncertech: