La Gambetta
La Gambetta je instrumentální soubor hrající na historické nástroje a zabývající se interpretací a studiem hudby 16. a 17. století. Svou badatelskou a interpretační činností se snaží nalézt odpovídající zvukovou podobu předváděných děl a přiblížit tak dnešnímu posluchači co nejvěrněji hudební život té doby. Ansámbl se zaměřuje především na komorní hudbu pro violy da gamba. Jádro souboru tvoří čtyři instrumentalisté a v případě realizace většího projektu jsou zváni další hráči. La Gambetta nabízí širokou paletu vlastních koncertních projektů s originální dramaturgií (The Spirit of Gambo, Hudba doby Rudolfa II., Hudba pro Krále Slunce, Toulky s violami da gamba - procházka barokní Anglií a Itálií...), vystupuje též na mezinárodních hudebních festivalech (Moravský podzim - Mezinárodní hudební festival Brno, Festival Valtice...), při prestižních příležitostech (Dny francouzské kultury...) a na běžných koncertech v Česku i zahraničí. Pečlivý výběr uváděných titulů, pozorné studium a příprava hudebních materiálů společně s odbornými znalostmi dobových souvislostí jsou pak důvodem, proč tento ansámbl velmi rychle získal pověst jednoho z nejlepších komorních těles zabývajících se prováděním hudby starších období. Po úspěšném valtickém představení scénického projektu Duel mezi zpěvem a tancem, evokujícího atmosféru společenských koncertů na dvoře Ludvíka XIV., se La Gambetta intenzivně věnuje studiu hudebního odkazu fenomenálního pražského houslisty a skladatele Jana Ignáce Františka Vojty, jehož téměř kompletní hudební dílo představila hudební veřejnosti na monografickém CD MUSICUS SALUTARIS na jaře roku 2006. Toto CD je odbornou veřejností vysoce ceněno, o čemž svědčí i skutečnost, že v tomto roce získalo nejvyšší hodnocení hudebního portálu Goldberg (Anglie) a časopisu Diapason (Francie).
Pražský koncertní cyklus Baroko Naruby svou nevšední dramaturgií inspirovaly La Gambettu k nastudování hudebně dramatického programu s názvem Žoldnéřova píseň - The Souldiers Song, s podtitulem Hudba mezi válkou a láskou. Program je věnován hudebním a poetickým reflexím válečného a milostného stavu ve skladbách vokálních i instrumentálních, v poezii a dramatické tvorbě alžbětinské a jakobitské Anglie. Ústřední skladatelskou postavou je hráč na violu da gamba, skladatel a voják Tobias Hume (1569 - 1645). Exkluzivně pro festival barokní kultury Valtice 2005 připravil soubor La Gambetta představení pro hlavní večerní program - Il Festino. Sestaveno je z madrigalů A. Banchieriho a dobových tanců, čímž posluchače i diváka vtahuje do atmosféry soukromé masopustní zábavy kolem roku 1600. V letošním roce byl soubor přizván ke spolupráci na hudebním projektu Capelly Rudolphiny Hudba s válečnou tématikou z období vrcholné renesance. Posluchači mohli tento projekt slyšet na mezinárodním hudebním festivalu Pražské jaro 2007. Další letošní hudební inspirací byl projekt Dolorosi martir se souborem Collegium 419, který zazněl v krásném prostředí Anežského kláštera v Praze. Dolorosi martir - madrigal italského skladatele Luky Marenzia - je v tomto programu symbolickým průvodcem duchovní hudbou rudolfínské Prahy. La Gambetta se i nadále hodlá věnovat hudebnímu repertoáru úzce svázanému s českými zeměmi a středoevropským teritoriem. Projektem upírajícím pozornost k repertoáru pro violy da gamba bude Typus musicae, věnovaný skladbám provozovaným na našem území na počátku 16. století.
Pražský koncertní cyklus Baroko Naruby svou nevšední dramaturgií inspirovaly La Gambettu k nastudování hudebně dramatického programu s názvem Žoldnéřova píseň - The Souldiers Song, s podtitulem Hudba mezi válkou a láskou. Program je věnován hudebním a poetickým reflexím válečného a milostného stavu ve skladbách vokálních i instrumentálních, v poezii a dramatické tvorbě alžbětinské a jakobitské Anglie. Ústřední skladatelskou postavou je hráč na violu da gamba, skladatel a voják Tobias Hume (1569 - 1645). Exkluzivně pro festival barokní kultury Valtice 2005 připravil soubor La Gambetta představení pro hlavní večerní program - Il Festino. Sestaveno je z madrigalů A. Banchieriho a dobových tanců, čímž posluchače i diváka vtahuje do atmosféry soukromé masopustní zábavy kolem roku 1600. V letošním roce byl soubor přizván ke spolupráci na hudebním projektu Capelly Rudolphiny Hudba s válečnou tématikou z období vrcholné renesance. Posluchači mohli tento projekt slyšet na mezinárodním hudebním festivalu Pražské jaro 2007. Další letošní hudební inspirací byl projekt Dolorosi martir se souborem Collegium 419, který zazněl v krásném prostředí Anežského kláštera v Praze. Dolorosi martir - madrigal italského skladatele Luky Marenzia - je v tomto programu symbolickým průvodcem duchovní hudbou rudolfínské Prahy. La Gambetta se i nadále hodlá věnovat hudebnímu repertoáru úzce svázanému s českými zeměmi a středoevropským teritoriem. Projektem upírajícím pozornost k repertoáru pro violy da gamba bude Typus musicae, věnovaný skladbám provozovaným na našem území na počátku 16. století.
Interpret vystupuje v letošním roce na těchto koncertech: